DEFINICIÓ ALTES CAPACITATS

El concepte de xiquet superdotat no és una mica nou, com tampoc ho és l'interès i la preocupació sobre la seua educació. Tots, en algun moment, hem escoltat aquesta expressió als mitjans i sabem alguna cosa, si més no superficialment, de la problemàtica associada a aquests escolars de talent i capacitats elevades que en molts casos no es desenvolupen per falta d'una adequada canalització educativa.

MODELS.

4 models d’entendre les persones amb sobredotació:
a) Model psicomètric basat en capacitats
b) Rendiment
c) Cognitiu
d) Socio-cultural

Model psicomètric
Va unit al concepte de intel•ligència i la seua probabilitat de mesurar-la, Cocient Intelectual (CI); tests psicomètrics.

Model basat amb el rendiment
No nega la capacitat per a tenir un determinat de nivell de capacitat o talent però açò no és prou per a obtindre un alt rendiment, es requereix unes altres característiques o qualitats i han d’estar interrelacionades i per les quals dependria eixe alt rendiment.
Dos tipus de persones: el superdotat acadèmic i el superdotat creatiu-productiu. Els dos tipus tenen cabuda dins del model dels tres anells o porta giratòria.
Amb aquest model es defineix la superdotació com la combinació de tres característiques fonamentals que es relacionen a l’hora del seu funcionament:
• Intel•ligència general
• Creativitat
• Compromís amb la tasca

Model cognitiu
Aquest model tracta de conèixer millor tant els processos mentals per a captar informació com les estratègies utilitzades i les estructures cognitives en les quals se suporten quan arriben a obtindre resultats molts superiors en quantitat i qualitat als obtinguts per la majoria dels alumnes.

Model socio-cultural
El model socio-cultural incideix en l’ importància de la societat i la cultura a l’hora de valorar i definir la superdotació fins i tot arriben a qüestionar el potencial reial d’un alumne amb altes capacitats si no s’han tingut en compte els factors externs com la cultura, formes de vida, plantejaments socials .... és a dir, la superdotació no pot definir-se fora d’un context social.
*(opinió personal) Totes aquestes teories tenen part aprofitable.
Segons el model per a considerar la superdotació a més d’unes condicions personals com la intel•ligència general o les aptituds específiques és clar que deuen concorre un altra sèrie de factors externs: motivació, autoconcepte, autoestima, integració, ambient familiar, escolar, social i el factor sort.
Sembla dir que les demandes socials canvien amb el temps i en conseqüència el concepte de superdotació pot evolucionar; avui en dia la majoria de les empreses valoren tant o més aquelles persones amb capacitat organitzativa i creativa que a altres amb un bon expedient acadèmic i una intel•ligència acceptable però amb poca capacitat per aportar idees noves en el treball.

Deu característiques o trets destacats dels superdotats

1. Solen realitzar aprenentatges primerencs sense quasi ajudes
2. Aprenen ràpid a relacionar conceptes bàsics
3. Utilitzen estratègies molt variades tant per a enfocar i resoldre problemes com per a processar qualsevol tipus d’informació
4. Presenten alta capacitat lingüística
5. Tenen enorme curiositat i apunten cap a interessos múltiples
6. Presenten alta capacitat de concentració
7. Prefereixen el treball independent
8. Tenen alta capacitat creativa
9. Tenen sentit de l’ humor
10. Solen ser exigents i perfeccionistes

Claus per a atendre a estes persones

Hi ha moltes formes d’atendre escolarment a les necessitats d’estos alumnes

• Parlem de les adaptacions curriculars: ampliant o enriquint el curriculum junt als recursos que disposem els mestres per a dur a terme aquesta tasca educativa.
• Les adaptacions curriculars permeten a curt termini que l’alumne amplie en continguts, habilitats i estratègies que comporten un nivell de pensament superior i donen resposta al desfasament curricular a la resta del grup.
• Dos maneres d’atendre: ampliació/enriquiment: vertical-horitzontal
• La forma vertical es aconsellable quan volem ampliar, completar o introduir nous continguts en qualsevol tema.
• La forma horitzontal es aconsellable quan volem tractar continguts del currícul amb major profunditat i extensió.


Renzulli ha creat una de les teories més sòlides per determinar el que ell anomena el comportament superdotat; és la teoria de les 3 anells, segons la qual hi ha una interacción entre les altes capacitats intel•lectuals, l’alt nivell de creativitat i el compromís en la tasca. Cal posar , de manera gràfica, el model de les 3 anells.