RESPOSTES EDUCATIVES

¿Cúal es la respuesta educativa actual en la C.Valenciana de acuerdo a la legislación vigente? (O.14/07/1999, modificada por O. 18/06/02 y derogada parcialmente por O. 15/05/06.)

http://www.edu.gva.es/eva/docs/programas_exp/experiencias_atencion_alumnado.pdf

METODOLOGIA/TÈCNIQUES D'ESTUDI


El primer pas és ensenyar al alumne tècniques d’estudi o de treball intel•lectual, però no només per als estudiants més avantatjats sinó per a tots aquells que es situen en l’ensenyança obligatòria.

El cas de superdotats encara es complica més perquè el mestre ha de saber que el comportament metacognitiu d’estos alumnes els permet controlar i gestionar els seus propis processos d’aprenentatge d’una forma diferent a com por fer-ho la resta de companys. És per eixe motiu que estos alumnes, els més intel•ligents també necessiten que se’ls ensenyes a estudiar.

La realitat és que els mestres deuen conèixer no sols la metodologia d’estudi sinó també el comportament metacognitiu i siguem realistes, hem de reconèixer que no tots els mestres estan preparats ni disposen del temps necessari per ensenyar a estudiar al més intel•ligent.

Els alumnes superdotats han de realitzar treballs on la capacitat creativa, d’investigació, d’anàlisi, de raonament es manifeste i desenvolupe de manera més variada i profunda.

Les tècniques d’estudi intel•lectual són els recursos, els instruments dels que poden servir-se mestres i alumnes respectivament per a ensenyar a estudiar i per a aprendre millor.

La tècnica de mapes conceptuals és la que més fàcil s’adapta als alumnes intel•ligents perquè el que es maneja són conceptes, idees que deuen relacionar-se de vegades de forma complexa per a captar tot el seu significat i encara que estos alumnes estiguen capacitats per a realitzar estes tasques , els mapes requereixen no sols una bona capacitat per a conèixer el significat dels conceptes expressats en un tema o lliçó sinó també la creativitat e imaginació necessària per a situar-los degudament i relacionar-los.

Quan parlem de mapes conceptuals diem que és una tècnica que consisteix en dissenyar sobre un foli un tema, una lliçó, un text, una pregunta... no sols per aprendre i recordar sinó també per a desenvolupar la capacitat de raonar i associar.

Recordar que no totes les àrees ni tots els temes es poden estudiar mitjançant esta tècnica, per mapes conceptuals.

Utilitzant mapes s’aprendrà a raonar, analitzar les idees, relacionar els conceptes i memoritzar-los amb la lògica corresponent d’esta manera estem aprenent a aprendre.

Decàleg del estudiant per a adquirir hàbits d’estudi

1. Acostumat a estudiar sempre en un lloc fix.
2. Acostumat a estudiar tots el dies a la mateix hora, seguint un pla elaborat i complix-ho.
3. Acostumat a estudiar descansat.
4. Sempre hauràs de realitzar una lectura prèvia, subratllat, fent preguntes, esquemes, mapes conceptuals...
5. Acostumat a portar al dia el programa de classe.
6. Acostumat a prendre apunts i preguntar els dubtes.
7. Acostumat a repassar els temes.
8. Acostumat a reflexionar sobre els significats.
9. Acostumat a ser un estudiant ordenat en tots els camps.
10. Acostumat a continuar i no decaure quan un tema et resulta dificultós.

La metacognició

La metacognició va més enllà de l’adquisició de l’ informació i dels coneixements fins i tot dels processos d’aprenentatge normals.

Els experts afirmen que els alumnes mol intel•ligents tendeixen a mostrar un comportament metacognitiu durant l’aprenentatge, és a dir, no sols són conscients del funcionament dels seus propis processos cognitius sinó que endemés són capaços de regular-los, gestionar-los i reconduir-los per a millorar-los i fer-los més eficaços i profuns.

ORIENTACIONS PER A PARES
Preocupació dels pares, com tractar als seus fills superdotats

Plantejament: si el meu fill és diferent a la resta dels seus companys de classe per tenir una maduresa intel•lectual superior, alguna cosa serà necessària fer per donar-li resposta educativa d’acord amb la sobredotació, contemplant aspectes no sols intel•lectuals sinó també afectius i actitudinals.

Consells i orientacions en forma de decàleg per als pares amb fills intel•ligents

• Respectar la personalitat del seu fill/a i evitar comportaments radicals: actuar amb naturalitat
• Ajudar-li a mantenir alta la seua autoestima
• Motivar-li però sense aclaparaments
• Respondre pacientment als seus múltiples interrogants
• Ser respectuós amb el seu treball
• No pensar que va a ser excel•lent en tot
• Col•laborar estretament amb el mestre-tutor, orientador i la resta del equip educatiu si fóra necessari
• Encertar en la planificació d’activitats per a desenvolupar en el temps lliure.
• Afavorir el desenvolupament de les seues habilitats socials.
• Ajudar-li a que vaja descobrint poc a poc però amb claredat en els seus incipients gustos professionals.

Pares amb fills superdotats, consells de com ajudar-los amb els estudis

1. Ajudar-los, facilitant un lloc adequat per al estudi, evitant sorolls i ajudar-los a organitzar i respectar el horari establit ja que els més intel•ligents solen ser prou anàrquics a l’hora de seguir un horari i un programa de treball.
2. Interessar-se per la marxa dels seus estudis
3. Motivar-los reconeixent assoliments i èxits
4. Orientar-los en les tasques escolars, si els pares tenen preparació per a això
5. Facilitar-li el temps d’oci necessari
6. Afavorir l’afició a la lectura
7. Mantindre alt el nivell d’autoestima
8. Valorar l’esforç abans que els resultats
9. Observar quins poden ser els interessos, gust i preferències dels seus fills tant en el terré professional con en el estudi

Consells a tenir en compte per part dels pares

-Sol•licitar entrevistes amb els mestres-tutors si fóra necessari
-Ser prudents, comprensius i tolerant (els mestres) a l’hora d’oferir la resposta educativa adequada en cada cas.
-Col•laborar amb el mestre en l’elaboració i desenvolupament de l’adaptació curricular corresponent en aquells aspectes que els pares puguen tenir algú tipus d’intervenció.
Consells per part del professorat
-Que els mestres els tinguen informats
-Suggerir als pares la col•laboració en aspectes puntuals que puguen treballar-se des de l’àmbit familiaar.


MESURES EDUCATIVES

Els alumnes amb altes capacitats intellectuals requereixen professors que coneguen bé les seues habilitats, talents i necessitats educatives i que estiguen disposats a col•laborar amb ells.

Estos professors no han de ser necessàriament especialistes, però han d'estar oberts a idees noves i distintes, disposats a permetre que els estudiants, a vegades, continuen avant amb independència i tindre l'habilitat de dirigir els esforços individuals dels estudiants cap a la seua màxima realització.

Si volem ensenyar apropiadament a un xiquet superdotat, hem ajudar-lo a trobar i a utilitzar els recursos que tenim a mà, obrir noves portes i derrocar obstacles en el seu aprenentatge. El professor és un director que orienta l'estudiant, no necessàriament la seua font de coneixement.

Respostes Educatives:

 Accel•leració
 Enriquiment curricular
 Agrupament
 Altres estratègies (programa d’enriquiment extracurricular, aula de suport, tutories entre iguals, tallers, competicions…)

L’accel•leració és la reducción d’un curs per cada etapa educativa (primària o secundària). Dins l’accel•leració podem considerar la “flexibilització” que és una accel•leració no de tot el curs sinò d’algunes assignatures.

L’agrupament consisteix a ajuntar alumnes de caracterísitiques semblants i donar resposta a aquestes característiques.

L’enriquiment curricular es pot concretar en unes quantes opcions:

 Ampliacions curriculars
 Adaptacions curriculars
 Entrenament metacognitiu
 Enriquiment aleatori

Algunes suggerències en la metodología de treball:

 Establir, en cada àreea itineraris complementaris o alternatius per als alumnes amb ritme d’aprenentatge més ràpid.
 Proposar algunes activitats que suponen aconseguir entre tot el grup un objectiu comú, per a la qual cosa caldrà distribuir tasques i responsabilitats i generar una dinàmica de treball on hagen d’interactuar i proporcionar-se ajudes pera conseguir l’objecvtiu proposat.
 Aprenentatge cooperatiu.
 Ensenyament tutoritzat.
 Organitzar grups d’alumnes per aprofundir en temes d’interés o realitzar xicotetes investigacions.
 Disposeu a l’aula un racó amb diferents tipus de materials didàctics que servisquen per aprofundir o ampliar sobre diferents temes.
 Flexibilitzar l’ús d’espais comuns del centre com la biblioteca, aula d’informàtica…en funció d’interessos comuns.